Att leva med Ménières sjukdom.

2011-06-18 @ 16:37:45
Jag har en kronsik sjukdom. Inget jag pratar om (förutom familjen), men det styr mycket av min vardag och mina val. Jag kommer inte bli så mycket sämre, men det kommer heller aldrig bli bra. Utåtsett så är jag samma person som innan, men långsamt så ändrar det det jag är psykiskt.
Jag tänkte i alla fall berätta lite om vad det är och vad det innebär.

Jag lider av den kroniska sjukdomen menieres.

Ménières sjukdom

Ménières sjukdom är en sjukdom i innerörat som kännetecknas av återkommande anfall av yrsel, hörselnedsättning, öronsus och ett tryck i örat. Dessa yrselattacker framkallar ofta illamående. Ménières är en kronisk öronsjukdom som troligtvis till viss del är ärftlig. Stor del av hörseln försvinner oftast med åren i det drabbade örat. Än så länge har jag full hörsel i båda öronen.

Det är ännu inte klarlagt vad som orsakar sjukdomen, men den misstänks hänga samman med störd vätskebalans i innerörat som påverkar alla sinnesceller i balansorganet och hörselsnäckan. Följden blir dramatiskt förändrade impulserna från det sjuka balansorganet till hjärnan.

Sjukdomen börjar sällan i båda öronen på en gång. Däremot får cirka 10 procent av patienterna sjukdomen även i det andra öret inom loppet av tio år. Jag är nu på mitt 7.e år och har det än så länge bara i vänsterörat. Trycket och ljudet är i örat, men de övriga symptomerna påverkar hela kroppen.

Anfallen kan variera från ett enda i hela livet, till flera anfall i veckan eller till och med om dagen. För 6-7 år sedan hade jag det kanske 6ggr per år, sen ökade det till någon gång i månaden. Nu har jag det i genomsnitt 2 gånger på en dag, 1 gång i veckan.

De flesta som drabbas insjuknar från 40-års åldern, men jag fick det när jag var 25! Läkarna kunde inte i sina böcker få det till en viss typ av panikångest då mina symptom inte stämde. Ändå hade de inga problem att strunta i min vädjan om hjälp, gång på gång. Men senare skickades jag till psykolog för ångestattacker och fick ångestdämpande medicin. Jag hade fel diagnos i 6 år, därefter med hjälp av uteslutningsmetoden sägs jag nu ha Ménières sjukdom. Anfallen är värst de första 5-15 minutrarna och pågår ofta inte mycket längre tid än så, men kroppen kan kännas tung och slö i flera timmar efterår. Vanligaste tidsperioden är 20min till 4 timmar.

Sjukdomen är i många fall kraftigt invalidiserande. För omgivningen syns ingenting men socialt innebär sjukdomen stora påfrestningar då man kan få svårt att gå ut eller göra planer i rädsla för att ett ´anfall´ska hända just då. Själv är jag mest rädd för att köra bil, eller sitta på en spårvagn. Den korta sekund jag har som ´varningsignal´ är för kort för att hinna gå undan någonstans. Jag får snabbt ett tryck i huvudet med fokus på vänster öra, bli yr, ljuskänslig, ljudkänslig och får väldigt svårt att fästa blicken på något och mår mycket illa. Lite som en kraftig sjösjuka!

Behandlingen vid Ménières sjukdom inriktas på att minska yrsel och illamående, inget mer. Vätskedrivande medel och åksjuketabletter kan hjälpa.


Kommentarer

Postat av: Josefin -Happy Days- *VI BYGGER HUS*

Roligt att du gillar idén om fotoskolan jag ska dra igång nu i nästa vecka, hoppas du tittar in och tar del av första delen som kommer då. Och självklart får du följa skolan och bloggen via bloglovin om du vill. :-)



Kram och trevlig helg!

2011-06-18 @ 20:21:20
URL: http://landhagen.blogg.se/happydays/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback